Pomôcť môže „Detský hodnotiaci trojuholník“. Je to pôvodne metóda pre zdravotníkov, aby hneď po krátkom pozorovaní vedeli odhadnúť, ktoré dieťa je vo veľmi vážnom stave a čo dieťaťu hrozí. Nepotrebujú na to žiadne lekárske prístroje, len pozorovanie, preto je možné ho v zjednodušenej forme použiť aj rodičmi, aby vedeli, čo si majú na svojom chorom dieťati všímať.
Tri strany trojuholníka znázorňujú tri „stránky“, ktoré je treba na dieťati pozorovať:
- Vzhľad a správanie: Ako dieťa vyzerá?
- Dýchanie: Ako dieťa dýcha?
- Krvný obeh (prekrvenie kože): Čo vidno na koži?
Vzhľad a správanie:
Ako dieťa vyzerá? Ako sa správa? To je najdôležitejšie pozorovanie.
U staršieho dieťaťa nad 1 rok:
- Je dieťa trochu unavené, ale inak sa správa viac-menej ako v iné dni?
- Keď mu klesne teplota, je živšie, má záujem o okolie, pohrá sa s vami alebo súrodencami?
- Pozerá sa so záujmom na okolie, na rodičov, na hračky?
- Prijme ponúkané jedlo, napije sa, aj keď menej ochotne ako zvyčajne?
- Pohybuje sa ako zvyčajne, sedí, lozí, behá, drží hračky?
- Je možné ho upokojiť pri plači?
U dojčaťa mladšieho ako 1 rok:
- Striedajú sa spánok a bdenie tak ako v iné dni, aj keď dieťa horšie spí a viac plače hlavne pri horúčke?
- Budí sa na kŕmenie a/alebo si pýta viac mliečka ako zvyčajne?
- Reaguje primerane situácii plačom tak ako zvyčajne – napríklad pri prebaľovaní alebo pri plnej plienke? Znie jeho plač ako zvyčajne?
- Keď plače a je nepokojné, možno ho ukľudniť, napríklad pestovaním na rukách alebo v kočíku?
- Reaguje na oslovenie ako zvyčajne, pozerá na rodičov, usmeje sa, sleduje a chytá hračky a zaujíma sa o hru ako zvyčajne, aj keď je možno unavenejšie alebo nepokojnejšie?
- Strhne sa pri náhlych zvukoch, reaguje na zvuky ako zvyčajne?
- Pohybuje sa ako zvyčajne, podľa veku – prevracia sa, plazí alebo štvornožkuje, postaví sa pri nábytku?
- Keď chytíte dieťatko, cítite ho ako inokedy, nezdá sa vám ako handrová bábika?
Dýchanie:
Ako dieťa dýcha?
- Dýcha ako zvyčajne? Nedýcha celý čas rýchlo? Pri horúčke môže dieťa rýchlejšie dýchať, ale po poklese teploty sa dýchanie zvyčajne upraví.
- Plače hlasno, tak ako zvyčajne? Nemá tlmený neprirodzene slabý plač?
- Dýcha voľne, bez viditeľnej námahy? Nevťahujú sa mu priestory na hrudníku medzi rebrami? Nevťahujú sa mu jamky nad kľúčnymi kosťami alebo na krku nad hrudnou kosťou? Nerozťahujú sa mu krídla nosa viac ako zvyčajne?
- Bľaboce, rozpráva vo vetách bez prerušovania?
- Dojčí sa alebo pije z fľaše alebo z pohára bez robenia prestávok po niekoľkých hltoch?
Krvný obeh:
Ako vyzerá koža dieťaťa? Na koži vidieť, či sa dostatok krvi dostane do kože a tým posúdiť, či dobre funguje krvný obeh.
- Je dieťa na pohmat teplé (okrem horúčky, keď je koža často horúca)? Nie je koža chladná až studená?
- Je farba kože dieťaťa taká ako zvyčajne? (nemá byť nezvyčajne bledá, mramorovaná, šedá)
- Je koža bez nových vyrážok, takých, ktoré vyzerajú ako bodky alebo fliačiky a neustupujú, keď na ne zatlačíte?
Ak na tieto otázky odpoviete kladne, ak sa viac-menej dieťa správa a vyzerá podobne ako v iné dni okrem doby, keď má horúčku, považujeme „stránky“ trojuholníka za dobré, dieťa nie je v bezprostrednom ohrození, nie je nutné vyhľadať okamžitú lekársku pomoc.
Orientačné zhodnotenie stavu dieťaťa podľa Hodnotiaceho trojuholníka
Podľa toho, ktoré z týchto troch pozorovaní (vzhľad a správanie, dýchanie, koža) prinesú patologické (chorobné) príznaky, je možné odhadnúť, čo dieťaťu hrozí. Ak sú zlé príznaky pri pozorovaní dýchania, hrozí porucha dýchania. Ak sa pridá k príznakom zlého dýchania aj zmena vzhľadu a správania, hrozí zlyhanie dýchania. Ak sú len závažné zmeny vo vzhľade a správaní dieťaťa, môže ísť o poruchu nervového systému alebo otravy alebo iné poruchy látkovej premeny. Ak sú pozorované zmeny na koži, je pravdepodobná porucha krvného obehu, čo môže viesť až k šoku. Ak je okrem zmien kože aj závažná zmena vzhľadu a správania, ide už o pravdepodobne šokový stav. Ak sú pozorované príznaky na koži, pri dýchaní aj zmeny vo vzhľade a v správaní, môžu začínať zlyhávať viaceré orgány, najmä srdcovocievny systém a dýchanie.